Thursday, November 16, 2006

Θ.Β.



"Αυτός ερχόταν μόνος του,απ'αλλού.Ερχόταν αργά,από δρόμο δικό του...Και έξαφνα...μας εξεπέρασεν όλους,αμέσως και εξακολουθητικά".
Παραθέτω καταχρηστικά την οξυδερκή κριτική του Τέλλου Άγρα για τον Καρυωτάκη,θέλοντας να γράψω κάτι για τον Βέγγο.Πράγματι,ερχόταν από αλλού.Δεν είχε θητεύσει στο θέατρο,δεν προερχόταν από την επιθεώρηση ή τα μπουλούκια.Ένα από τα σχολεία του ήταν η Μακρόνησος.Βλέποντας τις κακουχίες,τα βασανιστήρια,τον εξευτελισμό των εξόριστων αριστερών θα νιώσει στοργή για τους κατατρεγμένους ανθρώπους,αίσθημα που θα τον διακατέχει σε όλες του τις ταινίες.Εκεί θα γνωρίσει άλλωστε και τον Κούνδουρο που θα του εμπιστευτεί μετέπειτα κάποιο ρόλο σε ταινία του.
Αν και δηλώνω λάτρης της δωρικής μορφής του Μακρή και του Παπαγιαννόπουλου και της καρτουνίστικης φιγούρας του Ηλιόπουλου με τη χορογραφία στην κίνηση,ο συγκεκριμένος καθίσταται primus inter pares ανάμεσα στους λαϊκούς μας κωμικούς.Όλοι παίζουν με το φυζίκ τους,ο Βέγγος όμως παρά την κωμική του,στα όρια του υπερρεαλισμού,περσόνα,είναι ο μόνος που σε κάνει με έναν ελάχιστο μορφασμό ψυχικού πόνου να νιώσεις έναν κόμπο στο λαιμό σου,για να τον λύσει το ίδιο αβίαστα με κάποια από τις γνωστές του γκάφες.
Απολαμβάνοντας την ησυχία στο προαύλιο της Αγίας Μαρίνας στο Θησείο,τον θυμήθηκα σε μια ταινία του Κατσουρίδη με καταπληκτική φωτογραφία του Συράκου Δανάλη,να ανηφορίζει το δρομάκι δίπλα από την εκκλησία,έχοντας μόλις παραδώσει ένα χαμένο χαρτοφύλακα με χρήματα στον κάτοχο του.Ακούγοντας την υπέροχη μουσική του Πλέσσα,τον βλέπουμε κάπου εκεί,στο τέλος της ταινίας,να παίρνει μονάχος τον δρόμο αυτόν,μακριά από την συνάφεια του κόσμου,ψάχνοντας τον δικό του,τον γεμάτο αξιοπρέπεια και πίστη στον άνθρωπο.
Ο Όζου τοποθετούσε έτσι την κάμερα,ώστε να υποκλίνεται στους ηθοποιούς του.Ο Βέγγος υποκλίνεται στον απλό θεατή που αγωνίζεται καθημερινά για ένα καλύτερο αύριο,διατηρώντας ταυτόχρονα την ανθρωπιά του.
Ευτυχώς,υπάρχουν όμορφοι Έλληνες εκεί έξω να μου δίνουν κουράγιο.

3 Comments:

At 11/17/06, 4:45 AM , Anonymous Anonymous said...

"είναι ο μόνος που σε κάνει με έναν ελάχιστο μορφασμό ψυχικού πόνου να νιώσεις έναν κόμπο στο λαιμό σου,για να τον λύσει το ίδιο αβίαστα με κάποια από τις γνωστές του γκάφες."
αυτο ακριβως οπως το λες.
επισης οι κινησεις του ειναι γρηγορες και με καταπληκτικη σταθεροτητα.
ΕΙΝΑΙ ΑΠΙΣΤΕΥΤΟΣ

 
At 11/17/06, 12:52 PM , Blogger ci said...

the long and winding road.. όπως έλεγαν τα σκαθάρια. ωραίος είναι, είναι και μονόδρομος συνήθως.

(κι οι κωμικοί μας ωραίοι, να'σαι καλά για την ιδέα. θα πάρω να δω τον Γκόρτσο!)

 
At 11/17/06, 2:54 PM , Blogger still ill said...

Όντως,cuentos nat.Η κάμερα αποδεικνύεται πολύ αργή για να συλλάβει τις κινήσεις του,οι οποίες όμως σου δίνουν την αίσθηση πως ελέγχονται πλήρως από τον ίδιο.Δεν ξέρω πώς το πετυχαίνει.
Citronella,δεν είμαι φαν του McCartney,έχει γράψει όμως πολλά από τα καλύτερα μου τραγούδια των Beatles,όπως αυτό που αναφέρεις.
Όσες φορές και να δω τον Παπαγιαννόπουλο να κραδαίνει την μαγκούρα του,τον βρίσκω απολαυστικό.
Ελπίζω να είσαι καλά και ό,τι σε ενοχλεί να το προσπερνάς:)

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home